Vízimalmok blog

Magyarország vízimalmai

Utolsó vízimalmok a Szamoson

2021. május 21. 17:22 - Tmalom

Nyári kajaktúránk alkalmával láttuk Erdélyben az utolsó három, még működő vízimalmot. Ezek a malmok mind rendszerüket, mind pedig kivitelüket illetően műszaki és építészeti szempontból olyan érdekes építmények, amelyekről érdemes megemlékezni. Hosszú vízjáró múltunk ellenére ilyen malmot még nem sikerült látnunk.
Ezek a malmok ún. parti malmok, vagyis a víz mellett, a szilárd magas parton állnak, a kanyarok külső, mart oldalán. A kanyaroknak mindig a külső oldalán van a sodor, tehát az itt elhelyezett malom sok vizet kap.

malom.pngA malom kereke az ún. merülő vízikerék a parti malom részét képező faszerkezetről lóg a vízbe. A kerék a szokásos alulcsapott, vízbe felülről érő malomkerék. A kereket — tekintettel a Szamos igen erős vízmagasság-változására emelni-süllyeszteni kell, hogy mindig megfelelőképpen érjen a vízbe. A vízmagassághoz illeszkedés a kerék teljes rendszerének emelésével-süllyesztésével érhető el.
Magasságváltoztatáskor csőrlővel emelik-süllyesztik. 
A víz felöli csapágyat az egyik malomnál vízszintesen egy hosszú gerendával kimerevítették. A „hosszú” gerendánál az emelés-süllyesztés következtében bekövetkező szög- és ezzel a hosszváltozás kicsi, nem húzódik el (nagyon) a csapágy.
A magasságát változtató vízikerékhez nyilvánvalóan illeszteni kell a meghajtott tengelyt. A kerekek fából, a láncszemek pedig kovácsolással, vasból vannak. A hajtókerék magasság változásával ennek az ún. lengőláncnak a belógása változik csak.
A folyómedret a malom megfelelő vízmennyiségének és sebességének biztosítására. A gát levert cölöpök közé rakott kövekből, vesszőfonásból és dróthálóból áll. A malom oldalon a partot — a képeken bemutattaktól eltérően — kikövezik, nyilvánvalóan elmosás elleni védelemül.
A malmokat, kb. 20 km-es hosszban egymás mellett Dés alatt lehet találni. Ezek közül az egyik villanymotorral is el van látva, állagát illetően is meglehetős. Látogatásunkkor kukoricát őröltek, megmaradásában bízni lehet.

A másik kettő közül az egyik járt, a másik pedig még járóképes volt. A gátak (a Szamoson Kolozsvár felől jőve) Désen találhatók először (malom már régen nincsen) és utána rengeteg — ma már csak gát — van. Az említett három teljes és működőképes malmon kívül a pusztulás különböző fokán lévő létesítmények vannak, néhol még állnak a fagerendák, igen sok helyen meg¬vannak a más célra használt épületek. A malmok helyét mindenütt jelzi a kővel rakott part és a gát, vagy annak maradékai. Még a Szamos alsó, közvetlenül Szatmárnémeti feletti, tehát lapos, aránylag lassú folyásánál is lehetett még látni a jellemző, kővel rakott partrészt, holott itt már hajómalom lett volna a tipikus.

m3.png
A bécsi kiadású, (1941-ben felülvizsgált és újra kiadott) térkép még 43 malmot jelez a Szamoson Dés és Szinérvár- alja között. Mai ésszel nehezen elképzelhető, hogy mit őrölt ez a rengeteg malom.
A malmok koráról semmit sem lehetett megállapítani, mert, ha egyáltalán lehetett valakit találni, az sem tudott semmit a malmok eredetéről, összetett mechanikai rendszere következtében „ősi" nemigen lehetett ez a malomtípus, mert a lánc, lánckerék, drótkötél, és ellensúly vasláda aránylag „modern" kor termékei.
A malmokról termékeny konzultációt folytattam dr. Pongrácz Pállal, aki a közelmúltban szintén végigjárta a Szamost (Pongrácz Pál, Régi malomépítészet, Műszaki Könyvkiadó, 1967.).

Csepregi H. Kázmér

1986

2 komment
Címkék: Szamos

A bejegyzés trackback címe:

https://vizimalmok.blog.hu/api/trackback/id/tr2516568150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.05.21. 22:26:30

Vajon mára mi maradt belőlük?

Fredddy 2021.05.22. 20:56:21

,,Mai ésszel nehezen elképzelhető, hogy mit őrölt ez a rengeteg malom."
Gondolom, gabonát :) Alföldi városokban 100-150 éve mindegyikben volt több tucat malom, ma egy nagy van, sőt, több városnak egy. Pedig a gabonatermelés nem lett kevesebb azóta.
süti beállítások módosítása